25 ТРАВНЯ 2018 Р. ВІДКРИЛАСЬ ВИСТАВКА КАРТИН ГЕОРГІЯ ТКАЧЕНКА З НАГОДИ 120-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ ХУДОЖНИКА

Категорія: Виставки Створено: Понеділок, 28 травня 2018, 13:29

25 травня 2018 р. у виставковій залі Музею народної архітектури та побуту Середньої Наддніпрянщини Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав» відкрилась виставка картин Георгія Ткаченка з нагоди 120-річчя від дня народження художника. Картини для виставки люб’язно надані з приватної колекції художника-графіка, члена-кореспондента Національної академії мистецтв України, Народного художника України, доцента, лауреата літературно-мистецької премії ім. Нечуя-Левицького, товариша та спадкоємця колекції Г.К.Ткаченка Василя Євдокимовича Перевальського.

Ткаченко Георгій Кирилович (1898-1993) – народився в слободі Глушковій на Курщині. Художню освіту він здобув у Харківському художньому училищі та ВХУТЕМАСІ, був учнем видатного радянського архітектора О. В. Щусєва. Георгій Кирилович працював над проектами відбудови старовинних московських парків – Царицино, Лєфортово, та ін., викладав акварельний живопис у Московському архітектурному інституті. В 1954 р. художник переїздить до Києва, де живе і працює до останніх років свого життя. Творчий доробок Георгія Ткаченка вніс вагомий внесок у світову культуру. Про це свідчать і багато чисельні виставки робіт художника. Протягом 1948-1986 рр. відбулося 25 персональних виставок Георгія Кириловича у Москві, Ленінграді, Києві, Львові, Харкові, Сумах та ін. містах.

За дорученням Українського товариства охорони пам’яток історії та культури Г. К. Ткаченко віднайшов і замалював десятки цінних мистецьких об’єктів. Його, передусім, цікавили з етнографічного погляду хати, вітряки, садиби, водяні млини, цінні з архітектурного погляду пам’ятки вітчизняної культури – старовинні громадські споруди, церкви, цвинтарі тощо. Майже в кожній акварелі Георгія Ткаченка присутній архітектурний мотив, який завжди є центром композиції. За висновками фахівців акварелі Г. К. Ткаченка безперечно мають мистецьке і – ще більшою мірою – пізнавально-етнографічне значення. Акварельний малюнок Георгія Ткаченка м’який, соковитий, колорит часом напружено яскравий. Майстер уміло зорганізовує дзвінкі й контрастні тони уникаючи строкатості. Засоби виразності й живописні ефекти завжди підпорядковані головному – поетично відтворити красу і величність рідної землі. Надзвичайна музикальність колірної гами художника пояснюється тим, що музика завжди посідала в його житті важливе місце, та й малював він, здебільшого слухаючи записи класичної музики, віддавав перевагу романтикам Шопену, Чайковському. Акварелі художника відрізняються самобутністю живописного почерку. В них не відчувається прагнення здивувати глядача оригінальністю, яскравою декоративністю. Натомість зачаровує здатність Г. Ткаченка надавати прозорим і ліричним акварелям урочистого піднесеного, поетичного звучання.

Переяслав – місто-музеїв. Фундацією Героя України, лауреата державної премії ім. Т. Г. Шевченка Михайла Сікорського тут створений комплекс різнотематичних музеїв. Сікорський мав здатність акумулювати навколо себе плеяду геніальних творчих постатей. До таких людей належав і Георгій Кирилович Ткаченко. В поважному віці він творив на переяславській землі в оточенні своїх учнів та однодумців. Восени 1987 р., на порозі свого 90-річного ювілею, вже майже незрячий художник завершив монументальну олійну композицію «Поріг Ненаситець», розміром 1,75×3,0 м, для експозиції нового приміщення Переяслав-Хмельницького історичного музею.

 

Молодший науковий співробітник НДФ «Музей народної архітектури  та побуту Середньої Наддніпрянщини»                І.Г. Дунайна